Cuzco en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu Cuzco en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu

Cuzco en Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Astrid

06 Juni 2016 | Peru, Cuzco

Bij aankomst in Cusco hebben we rondgelopen op de vele pleintjes die de stad heeft. Het leeft hier! Wow wat een gezelligheid. We gaan heerlijk lunchen en bezoeken een chocolade museum. Dat past wel bij ons, chocolade liefhebbers die we zijn.
De stad leeft van het toerisme en dat zie je dan ook terug in de vele souvenierwinkeltjes. De avond brengen we door in een irish pub en kijken hoe Peru speelt in de Copa America (de amerikaanse versie van het EK). De aanhang voor Peru is in groot contrast met hoe wij Nederland supporten. Er is overal steeds maar een enkeling die ze echt aanmoedigd. Op een plein staat wel een groot scherm, er staan drie rijtjes terras stoeltjes, die nagenoeg gevuld zijn, maar that's it.

De volgende dag lopen we door Cusco en bezoeken we de zonnetempel van de Inka's, kijken rond in steegjes en genieten van de zon overdag. Het is vandaag een dag om te stemmen, dus heel het dorp is in de weer rondom het stemkantoor. Druk dat het was! Het is op en top feest om de lokale bevolking te kunnen bekijken. De vrouwen lopen in prachtige gekleurde kledij. Veel oude mannetjes worden begeleid door kleindochters en hele families zijn met elkaar.
Verder is het feest in Cusco en dansen er de hele dag kinderen in optochten op straat. We hebben heel wat dansen gezien!
Op zoek naar een souvenier kregen we hulp van een klein jongetje. Hij praatte volop en in ons beste Spaans hadden we een leuk gesprek. Hij pakte onze hand om deze vervolgens niet meer los te laten. Hij liet figuren in Inka steenformaties zien en bracht ons uiteindelijk naar de winkel van zijn moeder. Erg leuk!
Die avond ontmoeten we onze gids Hebert (we noemen hem Evert) voor komende 4 dagen jungle trek met als hoogtepunt Machu Picchu!

Om 4uur ging de wekker en Hebert kwam ons ophalen. De groep zou eigenlijk uit 3 personen bestaan, echter blijkt de derde (een amerikaan) compleet dronken op bed te liggen. We vertrekken als privegroep. We rijden naar een dorpje in the middle of nowhere om daar te ontbijten. Zitten we net aan ons ontbijt verschijnt daar ineens het groepslid uit de colca canyon; het "Russian with an attitude" exemplaar! We kletsen kort en rijden dan verder naar een berg en stoppen op 4300m. Vanaf hier gaan we 50km mountainbiken, downhill! En we gaan hard, tot wel 55km/h! In twee uur hebben we het klusje geklaard en zijn we afgedaald tot 1600m. Het was prachtig met kleine watervalletjes, mooi begroeide natuur en prachtige uitzichten.

Na een heerlijke lunch worden we naar een dorpje gebracht waar een raftcentrum is. Omkleden en hup in de boot. Uiteraard krijgen we eerst uitleg, hoe en wat! We zijn maar met z'n tweeën. Met twee begleiders en wij in de boot en een bijbootje voor als we omslaan. In een mum van tijd zijn we doorweekt. Is het niet van water dat over de boot heen spoelt, danwel door het elkaar natspetteren! Gezellige tocht van iets meer dan een uur. Op de rustige momenten kletsen we met de jongens over het eten in Peru en over Machu Picchu. We leren elkaar woorden, Spaans-Nederlands en andersom. Daarnaast is het soms hard werken en lachen. Super leuk.
Helemaal doorweekt komen we aan op het eindpunt. Waar onze wandeltocht van een uur, bergopwaarts begint! Op naar onze overnachtingsplek midden in de jungle. Niet bereikbaar per auto.
We stoppen vaak, het is dan ook mega zwaar. We stoppen ook nog bij een huisje van een boertje halverwege. Ze hebben daar een aap, (apen komen hier in het wild niet voor) die pakt eerst de camera van Mandy, gelukkig krijgt ze die vrij snel los uit de handjes van het aapje. Uiteindelijk heeft hij alleen nog haar hoes van de camera. Onze gids moet serieus zijn best doen om de hoes terug te krijgen, de aap bijt hem zelfs, gelukkig valt het mee! Uiteindelijk kunnen we weer verder, onderweg uitleg over de diverse planten en fruit en groente wat er groeit. Manderijnen, avocado, papaya, koffie etc etc...
Ze kunnen zichzelf goed voorzien!
Over ons heen vliegen steeds kleine papegaaitjes. Zo leuk!!
Eindelijk aangekomen na een super zware klim ff chillen in onze kamer die wel muskietengaas voor de raamgaten heeft, maar geen ramen. Wel een deur maar boven de deur is een enorme ruimte waar alles gewoon naar binnen kan vliegen.
We hebben het trouwens voor het eerst niet meer koud, regenwoud temperatuur. Beter!!! Lekker eten en niet te laat naar bed!
Heerlijk geslapen, met jungle geluiden wakker worden zon op het gezicht. Na het ontbijt vertrekken we voor een wandeltocht van 3,5 uur "Peruvian Flat". Prettige manier van wandelen, met op zijn tijd een stop, waar de gids vanalles vertelt en uitlegt, ook over de Inka's. We eten passievrucht, nog lekkerder dan thuis!
Uiteindelijk komen we bij de lunchstop aan en krijgen we 4 gangen geserveerd. 1. hapje van Guacamole met stokbrood 2. Soort kip koude schotel op een schoteltje 3. Soepje 4. Spaghetti; jammie, jammie.
Daarna tijd om te rusten in een hangmat, het lijkt wel vakantie!!!
Na 1,5 uur is het weer tijd om verder te wandelen op naar de hotsprings, dit keer weer een groot zwembad met heerlijk warm water uit een bron.
De wandeltocht hier naar toe duurt nog zo'n 2,5 uur. Met de nodige afwisseling. We lopen over een hangbrug boven een rivier en worden nogmaals dezelfde rivier over gezet in een "goederenbakje" met de hand trekken ze ons naar de andere kant!
Aangekomen in de hotsprings maken we kennis met medereizigers voor de komende twee dagen. Een apart gezelschap. 8 Israelische jongeren 4 jongens, 4 meiden, die elkaar tijdens het reizen hebben leren kennen. We kunnen geen verbanden vinden, iedereen zit aan iedereen. Ze overschreeuwen elkaar, dus ff wennen. Volgens de gids hebben ze veel problemen met de Israeliers. Wij vinden uiteindelijk onze weg wel met ze, ook al duurt het ff voor we contact krijgen. Het verloren schaap van de eerste dag is er ook bij, een Amerikaanse jongen, Dain van 25 die in Amerika een dochter heeft van 2, die wordt opgevoed door zijn moeder. Hij is niet meer met de moeder van het kind, maar dat was goed zo, en ze werkt aan zichzelf!!!
Met Dain drinken we deze avond een paar cocktails, tis tenslotte happy hour!
De volgende ochtend gaan we eerst ziplinen. Hoe cool is dat. Beetje spannnd de eerste lijn. We hangen heel hoog aan een lijn en vliegen naar de andere kant. Twee van onze Iraelische vriendinnen durven toch niet. Eentje wordt gillend terug naar het busje gebracht. De gil ging door de hele vallei heen! Na 5 lijnen zijn we aan het einde van het zipline avontuur, maar dan komt het pas, een hangbrug met smalle balkjes waar je jezelf ook moet zekeren brengt ons weer terug bij het gebouwtje waar onze gids op ons zit te wachten. 200 meter wiebelen en bibberen we boven de grond. Maar ook dat redden we natuurlijk. Bikkels als we zijn.

Hup de bus in naar het startpunt van de wandeling langs het spoor naar het dorpje Aqua Allienta waar we zullen overnachten. De volgende ochtend..... Machu Picchu!
De wandeling langs het spoor is 10 km, 2,5 uur lopen. Best saai, maar goed, je moet wat!!!
's-Avonds gaan we met z'n allen eten. Dain werkt tijdens het eten al 2 liter bier naar binnen en verdwijnt vrij snel op zoek naar een pub. De volgende dag blijkt hij niet in het hostel overnacht te hebben, waarschijnlijk heeft hij het niet meer kunnen vinden. En zegt hij beroofd te zijn! Beetje wazig verhaal.

Machu Picchu!!!!!
Mooier dan mooi. Als je denkt dat lijkt me wel mooi zo te zien op foto's! Nou het is nog veel mooier, adembenemend, je blijft kijken. Zo ontzettend indrukwekkend.
De ochtend, advies is uiterlijk 4.20 uur weg lopen bij de hostel, naar de brug, die gaat om 05.00 uur open, zodat je kan beginnen aan de 1700 treden die lijden naar Machu Picchu, in het donker, met ongeveer 250 anderen lopen we naar boven. Zwaar, is het enige juiste woord. Met een kletsnat shirt, komen we een uur later boven aan om het terrein van Machu Picchu op te lopen. Nog 10 minuten omhoog lopen en we kijken uit over de enorme terrassen en bouwsels uit de Inka tijd!
Iets na ons arriveert Omar, één van onze Israelische vrienden, maar er is net een dikke wolk over MP heen getrokken, er is niks te zien. Dus wij zeggen tegen hem, daar ligt het! Hij gelooft ons niet, denkt dat wij een grapje maken. Ff wachten, dan trekt de wolk weg en is het weer zichtbaar, hij is echt helemaal verbaasd. Zo grappig. Fotos maken en na een uur beginnen we aan de rondleiding over het terrein. Onze gids vertelt ons vanalles in 2 uur tijd. Dat maakt het wel leuker, krijg je er wel meer beleving bij.
Het is nog steeds iets bewolkt, maar de zon doet wel zijn best!
Om 10.00 uur kunnen wij nog de berg Wayna picchu beklimmen. MP zelf ligt op 2040 meter, de top van die berg ligt op 2600 meter, weer een stevige klim. Het is nog steeds bewolkt en we vragen ons, en mensen die we tegen komen steeds of het wel zin heeft. Straks staan we boven en zien we alleen wolken. Na wederom een klim van 1 uur zijn we eindelijk boven en gaan we op een steen zitten. MP zit verdekt onder de wolken. We wachten nog ff af. En JA, het wachten wordt beloond langzaam trekken de wolken weg, en uiteindelijk helemaal, de klim is niet voor niks geweest. Hoe groot het terrein is wordt hier pas echt duidelijk, en wat een uitzicht.
500 foto's verder, beginnen we aan de afdaling, dit gaat stukken makkelijker. We nemen nog de tijd om heerlijk in het zonnetje over MP te dwalen. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Uiteindelijk nadat we nog een tijdje op een steen hebben zitten genieten besluiten we terug te gaan naar het hostel, maar niet nadat we eerst een stempel van Machu Picchu in ons paspoort hebben gezet. We halen onze spullen op, en met de trein en bus gaan we terug naar Cuzco. Dit is ook nog een trip van 3 uur.

Dan is daar onze laatste dag van een maand rond reizen. En wat doe je dan als je moe bent, en vol zit van indrukken? Lekker voldaan, souveniers kopen, lekker eten en 's-avonds heerlijk de pub in. Borrelen, kletsen en Copa America kijken. Beetje dronken duiken we ons bed in. Tijd om naar huis te gaan!

• 13 Juni 2016 - 09:29

Bertie En Ria:

wat een avonturen allemaal! eind goed al goed en weer veel ervaringen rijker
    Pap en mam xx

• 13 Juni 2016 - 10:18

W.p.:

geweldig in een woord!!!! dank je wel voor deze mooie verhalen!