San Pedro de atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu San Pedro de atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu

San Pedro de atacama

Blijf op de hoogte en volg Astrid

01 Juni 2016 | Chili, San Pedro de Atacama

Bij aankomst gingen we op zoek tussen een van de vele hotels en hostels. We hadden een tip gekregen onderweg om naar Sonchek hostel te gaan. Hier hebben we onze spullen uitgestald, rond gelopen in het stoffige maar gezellige stadje en een heerlijke siësta gehouden. In de middag hebben we plannen gesmeed voor de komende dagen.
Het is hier vooral stoffig omdat we in de droogste woestijn van de wereld zijn beland. Helaas is de straat ook van zand, dus dit is dagelijks zandhappen!!!

We hebben heerlijk uitgeslapen en een leuk ontbijttentje gezocht (ipv elke dag ei of brood met jam, een heerlijk yoghurtje, en vers sap) om daarna in de middag met een busje verder de woestijn in te gaan. We hadden een super leuke gids met coole muziek in zijn busje waarmee we lekker aan de praat raakten. We gingen naar Valle de la Luna om eerst een lesje spletelogie (speleologie) te krijgen in een fantastische rotsformatie. Een aantal leuke uitzichten en leuke foto's later brengt onze gids ons nog verder de woestijn in. Uiteindelijk worden we bij een gigantische zandduin afgezet waar we op zijn geklommen. Hier was het genieten van een prachtige zonsondergang! Met ons loopt een Spaans sprekend meisje mee, met hoogtevrees. Ook zij had het uiteindelijk goed naar haar zin. Wederom mooie foto's!

De volgende dag moeten we helaas wéér vroeg op; 4uur komen ze ons ophalen. Dat was in ieder geval de bedoeling. Om 4.38 komt het busje voor rijden. Die uren in de ochtend tellen toch echt wel dubbel. We gaan dik aangekleed naar de geisers toe die zich op 4300m bevinden. En dat was koooouuuuudddddddd!!! Na anderhalf uur rijden komen we aan bij de geisers. We krijgen hier wat uitleg over het ontstaan van de geisers en over de gevaren ervan. Er bestaat namelijk de kans er in te vallen! Nu houden wij wel van een lekker warm bad, maar 85 graden is voor ons ook wel erg warm. Nadat we een tijdje te hebben rondgewandeld maakt onze gids een ontbijt met gebakken eieren op zijn meegebrachte campinggaz apparaat. Dit smaakte prima. Daarna de bus in om onszelf te verwonderen over de prachtige landschappen. Elke 10km komt er weer een compleet ander landschap aan ons voorbij. We hebben zitten genieten, gezocht naar konijnen, alpaca's gezien en zijn wildere broertje. Super mooie natuur!
Eenmaal terug in San Pedro hebben we uitgebreid geluncht en 's avonds doorgezakt in de kroeg naast ons hostel. We hebben op het laatst nog een aantal nummers aangevraagd, voor de enthousiaste zangers, zodat wij voor sluit naar huis konden en toch in ons bed nog mee hebben kunnen genieten (wij waren tenslotte al om 04.00 u uit de veren). Uiteindelijk konden we gewoon naar huis rollen en uitslapen de volgende dag! Yeah!

San Pedro is een bijzondere plek hebben we ontdekt. Overal lopen wel hippies en bijzondere mensen. Je kunt hier letterlijk uren naar mensen kijken. We zagen zelfs een local check (de apk van de burgers?) op straat. Mensen kregen de bloeddruk en bloedsuiker gemeten en vast wat Spaans advies. Zelf krijgen wij een folder over het afkicken van alcohol of drugs....

Op dag 4 in San Pedro hebben we een boekje in de ochtend gelezen en 's middags een fiets gehuurd. Dit was ondanks onze vrouwelijke manier van kaartlezen prima gelukt. Twee Engelse jongens volgden ons zelfs omdat zij wel de weg kwijt waren, wij deden net of we het wel wisten. Het kwam nog goed ook! We hebben op eigen houtje wat van de omgeving gezien. Omdat Mandy moest plassen en Astrid thee (wijn) wilde, belandden we aan de rand van het dorp in een sushibar. Een super lieve sushimaker hielp ons met de kaart en een Chileense student maakte graag een praatje. Als we ons drankje hebben besteld komen er nieuwe gasten het hokje binnen (het was niet meer dan een hokje;)) Laat dit nu Gijs zijn! Een gezamenlijke vriend van de duikvereniging! Zes verbaasde ogen en drie open gevallen monden als gevolg! Gijs is al enige tijd op reis en was met twee opgedane vrienden ook in San Pedro beland! Met zijn vijven hebben we heerlijk sushi gegeten en gekletst.

Sinds vijf dagen is er geen wolkje aan de lucht te zien. Goed nieuws voor ons want in de woestijn en hoog in het gebergte is het een ideale plek om sterren te kunnen zien. We gingen met een busje naar een verlaten plek waar we een basiscursus sterrenkunde kregen. We kregen tools om te kunnen navigeren met de sterren en belangrijke figuren te kunnen herkennen. We weten nu ook waar het zuider kruis voor staat. Dit alles onder het genot van Chileense wijn en wat lekkere hapjes. Daarna het grote werk; kijkend door de grote telescopen naar Mars, Jupiter en Saturnus! Een hele erge boeiende en geslaagde avond! Super leuke mensen, gedreven door hun passie voor sterren!

Onze laatste dag wilde we nog een tripje gaan doen en lopen we een bureautje binnen om wat informatie te vragen. Zij konden met drieën geen Engels en wij komen niet verder dan un, dos, tres. Ze wilde al vier keer zeggen hoe duur de trip was, maar wij waren geïnteresseerd in andere aspecten. Toen het over de prijs ging konden we zelfs dat niet volgen. Dat werd handig opgelost door de dame van het bureau. Ze pakte Mandy's handen en begon gewoon vingers te tellen! Ze stopte bij 15 vingers en dat moest de prijs x 1000 zijn voor het tripje. Uiteindelijk besloten we de dag relaxed door te brengen met wat lezen en wandelen. Tortillas-to-go en wijn gehaald en op ons dakterras genuttigd. Nou,ja dakterras; een trap naar boven waar de was hangt en alle troep van de afgelopen jaren zich heeft opgestapeld. Wij zaten lekker in de zon te genieten!
De avond zijn we naar onze favo (buur) kroeg op de hoek gegaan en hebben nog even gegeten en geborreld met Gijs. Een leuke afsluiting van San Pedro. Morgenvroeg worden we opgehaald (gelukkig niet om 4uur!) om een trip te gaan maken richting Bolivia. Een driedaagse trip richting de grootste zoutvlakte ter wereld. Wij zijn weer benieuwd!

• 01 Juni 2016 - 11:47

Bertie En Ria:

heeej dames,

alles loopt nog goed en jullie hebben leuke dingen ondernomen
    Veel plezier op het volgende traject enne.... goed op elkaar passen he
    xxxxxx pap en mam

• 01 Juni 2016 - 18:18

Jeannie En Ben :

hoi meiden al wat we lezen is geweldig maar wij zijn verbaast dat jullie zoveel ervaring mogen mee maken geweldig maar ook veel wijntjes mogen drinken proost geniet er van want jullie zijn weer snel thuis en dan is het weer werken heel lang pas goed op je zelf. groetjes Ben en Jannie

• 02 Juni 2016 - 01:58

Linda:

Hi meiden, via Google kwam ik op jullie site terecht. Ik volg dezelfde route als jullie en ben momenteel in Arequipa. Vrijdag vertrekken wij met de bus om 08.00 uur naar Tacna maar nu vroeg ik mij af, hoe zijn jullie vanuit Arica in San Pedro gekomen? Met een nachtbus dezelfde dag? Ben benieuwd!

• 03 Juni 2016 - 10:51

W.p.:

wat 'n toevallige ontmoeting met Gijs! dat is wel heel bijzonder en maak je nooit meer mee!
    ik geniet van jullie verslagen, en wat 'n reis.
    niet te veel wijntjes, anders krijg je het erg koud. gr pap en mam