Chili Tacna-Arica - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu Chili Tacna-Arica - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu

Chili Tacna-Arica

Blijf op de hoogte en volg Astrid

28 Mei 2016 | Chili, San Pedro de Atacama

Na een 7uur durende busreis, kwamen we om 17.00 uur in Tacna aan. We hadden gelezen dat er op dit busstation een collectieve taxi aanwezig zou zijn die ons over de grens naar Chili zou brengen. Alles zou dan geregeld zijn voordat je de grens met Chili bereikt. Het gaat iets anders dan wij verwachten. Je blijkt ergens op een onduidelijke plek een ticket embarque te moeten kopen. Lekker handig! Hierna ga je door een poortje en staan er wat taxichauffeurs te wachten die om je paspoort vragen. In goed vertrouwen geven we ons paspoort af en leggen we onze spullen in de taxi. Dan volgt het moment; is dit handig??? Inmiddels zitten we in de taxi te wachten met twee Chileense meiden en was de taxi-chauffeur nergens te bekennen. Uiteindelijk komt hij terug met onze paspoorten en met nog een Chileens vrouwtje die ook mee moet naar Arica. De taxi moet natuurlijk vol zitten, dat brengt het meeste op! Met drie personen voorin en 3 achterin vullen we tijdens het rijden de nodige papierwinkel in. Met 1 pen en slecht licht werd alles ingevuld. Het Chileense vrouwtje voorin snapte totaal niet waar ze mee bezig was. Als zelfs die over de grens mag, dan moeten wij zeker wel binnen komen.
Na een half uur rijden komen we bij de grens van Peru aan. Hier stappen we uit en lopen we via de paspoort controle de grens over. De taxi met onze spullen rijdt daarna ook langzaam de gens over. We stappen weer in om vervolgens na 200m weer uit te stappen (nu wel met alle spullen) om de Chileense grens over te steken. Alle spullen gaan door x-ray apparaten. Ons Chileense vrouwtje had de tas open op deze band gelegd en alle losse spullen, lipstick, telefoon, pasjes verdwenen onder de backpack van Astrid.
Daarna lopen wij over een natte mat en rijdt de auto door een sloot water. De stempels zijn gezet in ons paspoort en we mogen het land in!
De chauffeur brengt ons naar een busstation in Arica waar we geld wisselen om de taxi aldaar te kunnen betalen met Chileense peso's. Een andere taxi brengt ons naar een hostel.

In Arica zijn we naar het centrum gewandeld. Een wereld van verschil met Peru! We aten een heerlijke pizza met een fijn drankje en praatten nog na over de bijzondere overtocht.
Arica is een leuk kustplaatsje met een centrum. Na een nacht slapen zijn we wat wezen shoppen en heerlijk aan zee gezeten. Een dag ontspannen.

Inmiddels zijn we doorgereisd naar San Pedro de Atacama. Een plek in de droogste woestijn van de wereld. Alles is inderdaad vooral heel erg droog. We blijven hier een paar dagen en zullen snel weer wat laten weten:)

• 28 Mei 2016 - 09:44

Bertie En Ria:

spannende overtocht! Maar gelukkig goed gekomen :)
    xxxx pap en mam

• 29 Mei 2016 - 11:24

W.p.:

allemaal erg indrukwekkend en spannend!!!! pas goed op elkaar!

• 30 Mei 2016 - 18:23

Tante Sjannie En Ome Ben:

beste meiden ik krijg de kriebels als ik begin te lezen als dat maar goed gaat want het is niet niks wat jullie weer gedaan hebben maar toen wij de foto,s zagen die waren geweldig wees wel op jullie hoeden groetjes van ons