The story so far - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu The story so far - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Astrid Mandy - WaarBenJij.nu

The story so far

Blijf op de hoogte en volg Astrid

25 Mei 2016 | Peru, Arequipa

Na eindelijk een normale nacht in het fijne hotel werden we om 8uur opgepikt voor de boottrip naar de zeeleeuwen en pinguïns. Want waar kun je beter zijn dan in een bootje op het water?! Heerlijk voor in de boot met je haren in de wind kijkend naar zeeleeuwen, pinguïns, zeevogels en Nazcalijnen! Helaas was het niet zo druk bevolkt gezien het broedseizoen, maar wat we zagen was super!
De friend van de hoteleigenaar zou ons naar huacachina brengen in een minivan. Maarja, waar bleef die vriend?? Na wat telefoontjes en bezorgde blikken kwam er dan toch een minivan waarin we nog net op de achterbank pasten.
Huacachina is een oase midden tussen de zandduinen. Van een afstand is het een prachtig plaatje, maar dichterbij blijken het allemaal bouwvalletjes. Achter de deur van ons hotel opent zich echter een mini oase incl palmbomen, zwembad, super restaurant (de hele kaart is uitgeprobeerd!) en een gigantische zandduin in de achtertuin. Tegen de avond stapten we in een sandbuggy en gingen we de duinen in. Het komt overeen met het gevoel dat je hebt in een achtbaan, alleen dan constant. Full speed kei hard die berg af! Daarna vlogen we met een sandboard (gewaxt met kaarsvet) zelf de berg af. Dit is echt zo ontzettend cool! Helaas houden camera's niet zo van zand dus de sunset staat enkel in ons geheugen gegraveerd. Op de terugweg hadden we een wedstrijdje met de andere sandbuggies en gingen we nog harder en vloog het zand overal. Bovenop de berg nog een mooi shot gemaakt van de oase (met de telefoon).

Deze bikkels dachten de volgende ochtend zelf de zandduin te gaan trotseren. Helaas is recht omhoog lopen niet zon goed plan... Onze missie faalde over de helft. Toch best knap gedaan. Na het afdalen lekker bij het zwembad gelegen en genoten van de rust. Die rust bleken we nodig te hebben voor de aankomende nachtbus van 12 uur naar Arequipa. Na anderhalf uur vertraging stapten we om 20uur in de bus om om 8uur aan te komen in Arequipa. Het was me een ritje... Veel scherpe bochten en hobbels in de weg, maar ook zeer mooie uitzichten.

In Arequipa zijn we eerst op zoek gegaan naar een schroevendraaier voor de camera van Mandy. Op een fijn terrasje werd de camera geopereerd en ontdaan van zand. Conclusie; operatie gelaagd, camera overleden.
Arequipa is een mooie, fijne, witte stad waar we de rest van de dag relaxt hebben doorgebracht. We gingen vroeg naar bed gezien de busreis toch wel enigszins slopend was.
De volgende dag gingen we opzoek naar een goedkoper en leuker hotel. Missie geslaagd. De middag hebben we besteed aan een kookworkshop in Arthur's kitchen en hebben we ceviche (rauwe vis) als voorgerecht gemaakt en als hoofdgerecht alpaca beef. Toch wel een beetje zielig voor zon schattige alpaca. Echter was deze toch wel overheerlijk. We hebben een super leuke middag met Arthur gehad. De aantekeningen gaan mee naar huis, dus wie weet thuis;)

Ff iets cultureels; we hebben het oude klooster Monestario Santa Catalina bezocht. Een prachtig en gigantisch klooster midden in de stad. Je voelde nog hoe de nonnen daar geleefd hebben. Geloof ons, ze hadden ieder ruimte genoeg. Een prachtig en idyllisch klooster.

Wederom vroeg naar bed (het moet niet gekker worden!!) want de volgende ochtend werden we om 3uur opgepikt door wederom een minivan met een Engels sprekende gids die niets zei. Lekker makkelijk dus! We gaan voor een drie daagse trekking in de colca canyon. Dit is een kloof die dieper is dan de grand canyon. In de bus geslapen tot het ontbijt om half 7 in Chivay op 3600m. We zijn over een pas van 4900m gekomen. Zonder alcohol toch een dronken gevoel haha. Het ontbijt bestond uit uitgeholde broodjes met jam en thee met cocabladeren. Dit schijnt te helpen tegen het hoogte gevoel.

De eerste stop is op Cruz del condor. De natuurlijke habitat van de condors. We hadden gelezen dat je gelukt hebt als je er eentje ziet. Hadden wij even pech! Wij hadden er zoveel dat we ze niet konden bijhouden! Echt mooi! Ze zijn zo groot, het lijkt alsof er een deur voorbij komt vliegen!

Daarna begon "de grote ellende" de trekking. De gids zegt nog steeds niks. Gelukkig worden verdeeld over andere groepen, met een andere gids. We vertrekken met 7 personen voor de driedaagse tocht. Het is echt heavy!! Op dag 1 dalen we drie uur non-stop af in de volle zon op een kale berg kijkend in een kloof. Super vet, maar super zwaar. De klik met de anderen is er vrij snel, op 1 bijzonderheid na... Russia with an attitude zullen we maar zeggen. Maar dat heb je in elke groep. Als we dan eindelijk bij onze eerste stop zijn aangekomen in een klein dorpje is daar onze Hospedaje (hotel). We krijgen onze lunch en kamer voor de nacht. Nou,ja kamer!!! Een houten hok met twee bedden, een deur en een raam. Daar heerlijk gerelaxt op het gras in de zon en 's avonds naar de sterren gekeken. De pisco sour kwam goed aan na deze intensieve dag.
De volgende ochtend konden we uitslapen en vertrokken we pas om 8uur. Een heerlijke en mooie wandeling van 3,5 uur bracht ons door fantastische uitzichten wederom naar een oase. Ook hier zijn er palmbomen en een zwembad. En dat in een kloof in de middle of niks;) Dit verslag wordt geschreven aan de rand van het zwembad onder het genot van een Mojito of 2, tis tenslotte happy hour (tussen 4.00 pm en 9.30 pm) de uren duren lang hier, huhu! De rest volgt dus nog. Onze spieren laten het inmiddels een beetje in de afweten. We lopen als oude wijven hier rond haha. Nog een Mojito en dan gaan we slapen want morgen vertrekken we om 04.00 uur om de steile berg weer op te lopen. Daarna pas breakfast!

• 25 Mei 2016 - 06:58

Klaatt:

Super vet allemaal! Geniet ervan....xx

• 25 Mei 2016 - 06:59

Klaartje:

Ging iets mis met plaatsen ;-). Klaatt = klaartje

• 25 Mei 2016 - 08:29

Danielle:

Klinkt allemaal heel gaaf wat jullie zien en meemaken! Veel plezier nog!

• 25 Mei 2016 - 09:01

Bertie En Ria:

nou de nodige actie is er wel :)
    zoals ook de mooie uitzichten en de giga condors
    Nog veel plezier en pas goed op elkaar
    xx pap en mam

• 25 Mei 2016 - 19:05

Vicky:

Lekker erkenbaar jullie verhalen over de colca canyon. Alleen zagen wij de condors niet. Geniet er nog lekker van. X

• 25 Mei 2016 - 19:45

Ome Ben En Tante Jannie:

beste meiden geweldig waar jullie nu zijn maar maak geen gekke sprongen en let heel goed op elkaar het is geen Uden maar geniet er van samen.

• 25 Mei 2016 - 21:41

Twiggy:

Wow...wat gaaf allemaal!! En vind jullie superstoer. Geniet ervan en doe voorzichtig (moest ik van mezelf toch ff zeggen

• 26 Mei 2016 - 08:44

W.p.:

heel leuk verslag! ik geniet hier van. pas maar op als je thuis komt moet je elke avond vroeg naar bed ! erg saai hoor zonder wijntje dikke kus voor jullie beiden+++

• 26 Mei 2016 - 09:38

Carla:

De grand Canyon ooit mogen bewonderen, als deze nóg mooier is, wordt het genieten dames.

• 27 Mei 2016 - 14:53

Mirjam:

Geniet ervan,de foto's zien er al top uit.
    Groetjes MirjAm